Toepassing van een raamwerk voor motorisch leren in de fysiotherapiepraktijk (VI)

Door op 01-09-2025
  • 00Inleiding 
  • 01Uitleg raamwerk 
  • 02Beter bewegen door therapie op maat 
  • 03Implicaties voor de praktiserende fysiotherapeut 
  • 04Conclusie 
  • 05Reacties (0)

Samenvatting

Bij mensen met neurologische en geriatrische aandoeningen is motorisch leren, dat wil zeggen bewegingen efficiënt aanleren en verbeteren, vaak een hele uitdaging. Motorisch leren kan op veel verschillende manieren plaatsvinden, waarbij altijd rekening gehouden moet worden met verschillende patiëntkenmerken zoals de medische oorzaak en voorkeuren. In verschillende projecten hebben docent-onderzoekers van het Lectoraat Maatwerk in Leefstijl en Beweegzorg van Zuyd Hogeschool, in samenwerking met (inter)nationale partners waaronder fysiotherapeuten, de grote hoeveelheid wetenschappelijke theoretische kennis en veelal standaard benaderingen vertaald naar een goed onderbouwde gepersonaliseerde aanpak voor de praktijk. Zo zijn er op basis van een raamwerk voor motorisch leren allerlei tools ontwikkeld, zoals een kaartenset met 33 praktische voorbeelden van de zeven meest beschreven motorische leerstrategieën en een website met verdiepende informatie (www.motorisch-leren.nl). Het doel van deze e-learningmodule is om de lezer uit te nodigen het eigen handelen met betrekking tot motorisch leren onder de loep te nemen en te inspireren om nieuwe opties uit te proberen.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Kleynen, M.
Braun, S.M.
Thema In de praktijk
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 1 september 2025
Editie Physios - Jaargang 17 - editie 3 - Editie 3, 2025

Leerdoelen

Na het bestuderen van deze e-learningmodule:

  • weet u dat motorisch leren kan worden benaderd via een raamwerk met drie lagen;
  • begrijpt u dat beginnende fysiotherapeuten andere ondersteuning nodig hebben bij het toepassen van motorisch leren dan (meer) ervaren fysiotherapeuten;
  • weet u dat u bij het organiseren van een gepersonaliseerd motorisch leerproces rekening moet houden met de eigenschappen van de patiënt;
  • kunt u met behulp van het raamwerk zeven beschreven motorische leerstrategieën uitproberen.

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje