Specifieke motorische leerprincipes

Het gebruik van impliciet leren en variatie van oefenen ter preventie van recidieven van VKB-letsel

Door op 01-03-2022
  • 00Inleiding
  • 01Variatie van oefenen en zelforganisatie van het bewegen
  • 02Impliciet motorisch leren en zelforganisatie van het bewegen
  • 03Conclusie en kanttekeningen
  • 04Reacties (0)

Samenvatting

VKB-letsel heeft vaak grote impact op het motorisch functioneren. Mensen moeten vaak langere tijd revalideren voordat ze weer (op niveau) kunnen sporten. Alhoewel neuromusculaire training bewezen effectief is bij het voorkómen van VKB-blessures, houden veel sporters desondanks een groot risico op recidive. Mogelijk is dit probleem te verminderen door de zelforganisatie van het bewegen te stimuleren tijdens de VKB-revalidatie, zodat revalidanten leren om het bewegen flexibel aan te passen aan de snel veranderende taak- en omgevingsfactoren. Dit zou het risico verminderen op recidiefblessures in dit soort situaties. In dit artikel wordt uiteengezet hoe specifieke motorische leerprincipes kunnen worden gebruikt om dit te bewerkstelligen: (1) het vergroten van variatie van het oefenen en (2) impliciete leermethodes toepassen. Daarbij wordt ingegaan op de achtergrond en bewijs voor deze methodes.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Kal, E.C.
Thema Lerend sturen
Publicatie 1 maart 2022
Editie Physios - Jaargang 14 - editie 1 - Editie 1, 2022

Leerdoelen

Na het bestuderen van dit artikel:

  • weet u wat wordt bedoeld met zelforganisatie van het bewegen;
  • begrijpt u waarom zelforganisatie van het bewegen een belangrijke rol kan spelen bij de revalidatie na VKB-letsel;
  • hebt u inzicht in hoe variatie van het oefenen en impliciete leermethodes te gebruiken zijn om zelforganisatie van het bewegen te vergroten.

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje