Nieuwe inzichten in motorisch leren voor de fysiotherapeut

Door op 07-06-2012
  • 00Inleiding
  • 01Het driestadiamodel voor motorische leerprocessen
  • 02De rol van aandacht: interne en externe focus
  • 03Kennisopbouw: expliciete en impliciete kennis
  • 04Variabiliteit van oefenen
  • 05Conclusies
  • 06Reacties (0)

Samenvatting

Het (her)leren van motorische vaardigheden is een essentieel onderdeel van de fysiotherapie en de revalidatie. In de afgelopen twintig jaar zijn diverse nieuwe inzichten in motorisch leren ontstaan die de grenzen van het standaardmodel van motorisch leren overschrijden, en dus ook de daaraan ontleende behandelrichtlijnen. In dit artikel worden nieuwe inzichten omtrent de rol van aandacht (interne versus externe focus), kennisopbouw (expliciet versus impliciet) en variabiliteit (traditioneel versus differentieel leren) in motorisch leren besproken. De inzichten in kwestie worden gespiegeld aan gangbare behandelrichtlijnen. We concluderen dat de effectiviteit van behandelingen te verbeteren is als de nieuwe inzichten in motorisch leren in de fysiotherapie- en revalidatiepraktijk worden toegepast.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Beek, P.J.
Roerdink M.
Thema Hoofdartikel
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 7 juni 2012
Editie Physios - Jaargang 4 - editie 2 - Editie 2, 2012

Leerdoelen

Na bestudering van dit artikel:
• weet u het verschil tussen oefenen met een interne en een externe focus;
• kent u de karakteristieken van expliciete en impliciete kennisopbouw;
• onderkent u het belang van variabel oefenen;
• kunt u op deze inzichten reflecteren en de toepassingen koppelen aan uw eigen praktijksituatie.

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje