Tijdens patiënteducatie richt de fysiotherapeut zich op het beïnvloeden van ziektepercepties. Dit doet hij vanuit de rol van docent in het communicatief handelen. Ziektepercepties zijn mede bepalend voor gedrag, veroorzaken lichamelijke reacties (ook wel ‘embodiment’ genoemd) en kennen een gelaagdheid van oppervlakkig en eenvoudig naar diep en complex. De docent kiest een expliciete informatieoverdracht in het geval van oppervlakkige en eenvoudige ziektepercepties en een meer impliciete informatieoverdracht in het geval van diepe en complexe ziektepercepties. Hierbij werkt hij vanuit een gidsende houding en werkwijze: minder zenden en meer overleggen. Kritisch zijn op de eigen woordkeuze vormt hierin ook een belangrijk aspect. Ziektepercepties zijn sturend voor gedrag. Om gedragsverandering tot stand te brengen combineert de fysiotherapeut zijn rol als docent met zijn rol als coach.
Auteurs | Kortleve, V.F. |
---|---|
Thema | Hoofdzaken |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 1 juni 2025 |
Editie | Physios - Jaargang 17 - editie 2 - Editie 2, 2025 |
Na het bestuderen van deze e-learningmodule:
Er zitten geen programma's in het winkelmandje