Hemofilie, een hematologische aandoening met gevolgen voor het bewegingsapparaat

Hemofilie is een zeldzame bloedstollingsstoornis met gevolgen voor het bewegingsapparaat. Een bloeding in een gewricht of spier zorgt direct voor lichamelijke beperkingen en beperkingen in activiteiten en participatie. Op termijn kunnen ook chronische klachten aan het bewegingsapparaat ontstaan als gevolg van secundaire artrose (hemofilie-artropathie) en contracturen. Vanwege de complexiteit van deze aangeboren aandoening is een multidisciplinaire behandeling essentieel. Medische behandeling is pas sinds veertig jaar mogelijk en oudere patiënten hebben in hun jeugd veel bloedingen gehad, met als gevolg ernstige artropathie. Als gevolg van de hoge kosten van medicatie zijn er wereldwijd grote verschillen in de medische behandeling van hemofilie en verschillen ook de adviezen ten aanzien van fysiotherapie. Dit artikel beschrijft de fysiotherapeutische behandeling bij complicaties van hemofilie aan het bewegingsapparaat, waar mogelijk gebaseerd op wetenschappelijke literatuur en aangevuld met ervaringen van experts. Dit artikel is bedoeld voor fysiotherapeuten in de eerste lijn in Nederland. Behandeldoelen voor fysiotherapeuten in een hemofiliebehandelcentrum zijn buiten beschouwing gelaten.

Download bij dit artikel