Fundamenten van motorisch leren

Door op 21-12-2009
  • 00Inleiding
  • 01Hoe zit motoriek in de hersenen?
  • 02Het drieledige brein
  • 03Hoe leert het brein?
  • 04Conclusie
  • 05Reacties (0)

Samenvatting

Motorische vaardigheden (tennissen, pianospelen etc.) zijn mogelijk doordat de hersenen spieractivaties in tijd en ruimte aansturen:
symphony of movements. Bij deze aansturing zijn vele hersengebieden betrokken die ieder hun eigen specifieke bijdrage leveren. Tijdens het leerproces treden plastische veranderingen op in die hersengebieden die bij de taak betrokken zijn; het tennisbrein en het pianistenbrein bestaan! Voor het vastleggen van deze plastische veranderingen blijken rust, slaap en dromen belangrijk: we leren niet zozeer tijdens maar tussen de trainingen. Zintuiglijke informatie is essentieel bij iedere motorische vaardigheid: visuele informatie voor tennissen, auditieve informatie voor muziek maken. Verwerking van sensorische informatie en feedback over motorische uitvoering of prestatie speelt een centrale rol bij drie klassieke leertheorieën: de perceptuele of engramtheorie, de schematheorie en de ecologische theorie.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Cranenburgh, B. van
Thema Hoofdartikel
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 21 december 2009
Editie Physios - Jaargang 1 - editie 2 - Editie 2, 2009

Leerdoelen

Na het bestuderen van dit artikel:
• hebt u inzicht in de wijze waarop het brein de motoriek aanstuurt;
• kent u de begrippen flexibiliteit, plasticiteit en symphony of movements;
• weet u wat het belang is van slapen en rust bij motorische leerprocessen;
• hebt u inzicht in de rol van sensoriek bij motorisch leren;
• kunt u de kenmerken van drie klassieke leertheorieën benoemen.

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje