Doelmatige fysiotherapie bij inflammatoire reumatische aandoeningen

• 00Inleiding
  • 01Effectiviteit van oefentherapie bij reumatoïde artritis
  • 02Effectiviteit van oefentherapie bij axiale spondylartritis
  • 03Praktische aanbevelingen voor oefentherapie bij reumatoïde artritis en axiale spondylartritis
  • 04Aanbevelingen voor gezonden en ouderen gebaseerd op aanbevelingen van het ACSM15,40
  • 05Praktische invulling van de oefentherapie
  • 06Meetinstrumenten ter inventarisatie van het gezondheidsprobleem bij reumatoïde artritis
  • 07Meetinstrumenten voor het beoordelen van axiale mobiliteit bij axiale spondylartritis
  • 08Conclusie
  • 09Reacties (0)

Samenvatting

Reumatoïde artritis en axiale spondylartritis zijn veelvoorkomende reumatische aandoeningen. Onbehandeld veroorzaken deze ziekten door ontstekingen van gewrichten pijn en bewegingsbeperkingen. Daarnaast hebben mensen met deze ziekten een risico op cardiovasculaire aandoeningen. In de behandeling die in eerste instantie medicamenteus is, speelt oefentherapie een belangrijke rol. Er is voldoende wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat oefentherapie effectief is in het verbeteren van conditie, kracht, mobiliteit en functioneren. Aan de hand van een gestandaardiseerd assessment wordt een geïndividualiseerd oefenprogramma opgesteld, waarbij gebruik wordt gemaakt van functionele training aangepast aan individuele therapiedoelen. Daarnaast is het bevorderen van zelfstandige lichamelijke activiteit een aandachtspunt in de oefentherapeutische behandeling van mensen met deze ziekten.

Log in om het volledige artikel te lezen of een reactie te plaatsen

Abonneren

Leerdoelen

Na het bestuderen van dit artikel:

• heeft u kennis van de epidemiologie van reumatoïde artritis en axiale spondylartritis;
  • heeft u kennis van het klinisch beeld van reumatoïde artritis en axiale spondylartritis;
  • heeft u kennis van de recente inzichten met betrekking tot de oefentherapeutische behandeling van reumatoïde artritis en axiale spondylartritis.