De context als breekpunt in de revalidatie

Door op 16-03-2016
  • 00Inleiding
  • 01Revalidatie: een leerproces door conditioneren
  • 02Context
  • 03Behandelprincipes gericht op de context
  • 04Conclusie
  • 05Reacties (0)

Samenvatting

Tijdens de revalidatie krijgen patiënten veel meer prikkels te verwerken dan waarvan zij zich bewust zijn. Deze prikkels kunnen verbonden raken aan het geleerde gedrag of handeling. In dit artikel wordt ingegaan op de invloed van de behandelcontext op het uiteindelijke doelgedrag. Fysiotherapeuten merken vaak dat een patiënt tijdens de therapie tot andere dingen in staat is dan in de thuissituatie. Nieuw verworven technieken door middel van bijvoorbeeld loop- en rugscholing kunnen bij thuiskomst, op het werk of tijdens het sporten ogenschijnlijk vergeten zijn. Dit heeft alles te maken met contextuele verschillen tussen leer- en doelsituatie. Verbeeldingstechnieken kunnen een brug slaan tussen de verschillende situaties. Ook het toepassen van variabele omgevingsprikkels (contextuele interferentie) tijdens de therapie kan hierbij helpen.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Molen, P.R. van der
Thema Fundamenten
Publicatie 16 maart 2016
Editie Physios - Jaargang 8 - editie 1 - Editie 1, 2016

Leerdoelen

Na het bestuderen van dit artikel:

  • weet u welke invloed de behandelcontext op de geleerde oefenstof heeft;
  • kunt u een analyse maken van de behandelcontext van uw cliënten;
  • kunt u koppelingen op gedragsniveau door een leerproces verklaren vanuit de neurobiologische basis;
  • weet u welke invloed operante en klassieke conditionering heeft op het dagelijks functioneren;
  • begrijpt u dat verbeelding een leerstrategie is om de leer- en doelsituatie aan elkaar te verbinden;
  • begrijpt u dat contextuele interferentie een leerstrategie is om doelhandelingen los te weken van de leercontext.

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje