Nieuwe kijk op revalidatie na een voorstekruisbandreconstructie: implementatie van motorisch leren

Door op 12-03-2018
  • 00Inleiding
  • 01Tijd voor een paradigmashift: van een biomechanisch naar een centraal neurologisch perspectief
  • 02Toepassing van de optimal learning-theorie
  • 03Toepassing van impliciet leren
  • 04Toepassing van differentieel leren
  • 05Toepassing van contextuele interferentie
  • 06Afsluitende overwegingen over de context van de revalidatie
  • 07Reacties (0)

Samenvatting

Sporters die na een ruptuur van de voorste kruisband (VKB) pivoterende sporten willen blijven beoefenen, worden veelal geadviseerd een chirurgische reconstructie te ondergaan. Maar VKB-reconstructie is geen garantie voor sporthervatting; uit meta-analyses blijkt dat slechts 55 procent van de patiënten terugkeert op hetzelfde competitieve niveau als voor de blessure. Ook is er een hoog percentage recidiverende VKB-rupturen, vooral bij jonge sporters, tot meer dan 20 procent in het eerste jaar na terugkeer in de sport. Daarnaast hebben patiënten na een VKB-ruptuur een verhoogd risico op het ontstaan van gonarthrose. Er is mogelijk een associatie tussen recidiverende VKB-rupturen en abnormale bewegingspatronen zoals vaak wordt geconstateerd na een VKB-reconstructie. Vanwege de voortschrijdende inzichten ligt het voor de hand om de revalidatie na een VKB-reconstructie onder de loep te nemen. Motorisch leren om motorische vaardigheden en neuroplastische capaciteiten (opnieuw) te verwerven, worden tijdens de traditionele revalidatie mogelijk niet voldoende gestimuleerd. Het doel van dit artikel is om nieuwe perspectieven vanuit motorisch leren te presenteren, toegepast op klinische settings die de potentie hebben om revalidatiestrategieën voor patiënten na een VKB-reconstructie te verbeteren.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Gokeler, A.
Hoogeslag, R.
Thema In de praktijk
Publicatie 12 maart 2018
Editie Physios - Jaargang 10 - editie 1 - Editie 1, 2018

Leerdoelen

Na het bestuderen van dit artikel:

  • beseft u dat de hoge incidentie van recidiverende VKB-rupturen en het vroegtijdig ontstaan van gonartrose een aanleiding is om de huidige fysiotherapeutische revalidatie te verbeteren;
  • heeft u kennis van de centraal neurologische veranderingen die plaatsvinden na een perifere laesie, in casu een VKB-ruptuur;
  • begrijpt u dat een VKB-ruptuur niet alleen een biomechanische laesie van de knie, maar ook een centraal neurofysiologische laesie is;
  • bent u in staat om verschillende concepten vanuit het motorisch leren in te zetten voor effectievere en efficiëntere revalidatie na een VKB-reconstructie;
  • ziet u in dat autonomie van de patiënt een substantiële bijdrage kan leveren aan het motorisch leerproces.

Winkelmandje

Er zitten geen programma's in het winkelmandje